Sabtu, 20 November 2010

Hari Kiamat.

Assalamualaikum. Baru lepas terbaca fakta mengenai tanda-tanda hari kiamat kat Wikipedia. Aku terbaca hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad yang berbunyi "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." 


Kebanyakkan tanda-tanda kiamat itu datang dari perbuatan manusia itu sendiri. Ego manusia. Sifat tamak dan menurut nafsu. Kenapa dunia ini tidak aman? Semua orang tahu tapi buat tak tahu. Keinginan untuk berkuasa melampaui batas-batas. Nostradamus juga ada berkata "Selagi di dunia ini ada kebuluran, dunia ini tidak akan aman". Dan aku juga pernah terbaca disuatu artikel berbunyi "Dunia ini hanya akan aman sebentar - apabila Nabi Isa kembali turun ke bumi." - Tanda besar hari kiamat.


Jangka hayat bumi ini sudah tidak lama. Jauhi sifat tamak dan berfikir mengikut nafsu. Hapuskan ego dan dendam sesama kita. Sekurang-kurangnya kita yang sedar dapat memanjangkan jangka hayat bumi - dari mempercepatkan hari kiamat itu sendiri. Aku terdetik nak baca tanda-tanda hari kiamat tu sebab aku dah penat bergaduh. Berdendam. Jadi, sudah masanya untuk aku bertolak ansur.  Aku dah penat membohong. Kadang-kadang tak salah pun kalau kita mengalah. Anggaplah ia sebagai pengorbanan. Aku mahu hidup lama dan berkawan dengan semua orang tak kira latar belakang bangsa, agama, taraf hidup, umur, jantina, penyakit keturunan penganggur, orang kaya etc. Aku takut ada orang yang mendoakan keburukkan untuk aku. Aku akan sentiasa mendoakan kebaikkan untuk kamu semua. Insyallah..


p/s - Masih lagi stress dengan kebajikan dan persekitaran kerja sekarang. Solution = cari kerja baru. Mengharap ada berita baik hasil temuduga sebelum ini. :)

2 ulasan:

  1. ada aku baca, bila tiada langsung hatta satu jiwa pun yang mengingati NYA, maka............

    BalasPadam
  2. Aku sebenarnya menjangkakan entri ini suram tiada yang mengulas. hehe.

    BalasPadam